Na wstępie należy podkreślić, że planując kwoty dochodów i wydatków budżetu trzeba mieć na uwadze wymóg art. 242 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym planowane wydatki bieżące nie mogą być wyższe niż planowane dochody bieżące – to znaczy wymóg co najmniej zrównoważenia budżetu w zakresie działalności bieżącej. Jeżeli reguła ta nie jest zachowana budżet nie może być uchwalony.
Dochody budżetu Powiatu określone zostały w wysokości 139.047.077,31 zł, z tego: dochody bieżące w kwocie 126.865.615,64 zł, natomiast dochody majątkowe w wysokości 12.181.461,67 zł.
Wydatki budżetu Powiatu określone zostały w wysokości 148.835.269,31 zł, z tego: wydatki bieżące w kwocie 122.076.923,49 zł, natomiast wydatki majątkowe w kwocie 26.758.345,82 zł.
Deficyt budżetowy określono w wysokości 9.788.192 zł, a źródłami pokrycia tego deficytu będą między innymi przychody z planowanych do wyemitowania obligacji.
Wśród dochodów budżetu Powiatu najważniejszą pozycję stanowi subwencja oświatowa, określona w wysokości 70.901.451 zł, co stanowi 50,99 % planowanych dochodów powiatu ogółem. Subwencja wyrównawcza określona została w wysokości 5.851.348 zł. Na podstawową część tej subwencji ma wpływ między innymi wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w powiecie w stosunku do wskaźnika dla wszystkich powiatów. W naszym powiecie wskaźnik ten wynosi 230,80%, podczas gdy średnia dla wszystkich powiatów wynosi 287,95 %.
Kwotę uzupełniającą otrzymują powiaty, w których wskaźnik bezrobocia obliczony jako iloraz bezrobocia w powiecie (B) i stopy bezrobocia w kraju jest wyższy od 1,10.
Stopa bezrobocia w kraju na dzień 31.12.2018 r. wyniosła 5,8 %, natomiast stopa bezrobocia w naszym powiecie na dzień 31.12.2018 r. wyniosła 6,1 % .
W związku z tym, że wskaźnik B wyniósł 1,052 kwota uzupełniająca powiatowi puławskiemu nie przysługuje.
Ważną pozycję w budżecie stanowi udział powiatu w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa, w tym w podatku dochodowym od osób fizycznych , który wynosi 10,25 % wpływów budżetu państwa i oszacowany został na poziomie 26.641.220 złotych.
Na zadania z zakresu administracji rządowej określona została wysokość dotacji z Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w wysokości 12.624.161 zł.
Ponad siedem i pół miliona złotych w budżecie powiatu planuje się pozyskać z funduszy unijnych zarówno na projekty tzw. „ miękkie” w szczególności edukacyjne jak i na projekty „twarde” inwestycyjne.
W projekcie budżetu zaplanowane zostały dotacje celowe z gmin z tytułu pomocy finansowej dla powiatu na realizację inwestycji drogowych w wysokości 3.075.449 zł, oraz dotacja z Miasta Puławy dla SP ZOZ w Puławach w kwocie 400.000 zł .
Zaplanowano również do pozyskania środki z Funduszu Dróg Samorządowych w wysokości 1.557.554 zł
Największy udział w wydatkach budżetu powiatu wynoszący 47,16 % ogółu wydatków stanowią wydatki na oświatę i wychowanie.
Na zadania związane z transportem i utrzymaniem dróg w budżecie powiatu przeznaczono kwotę 18.971.478 zł (12,78% wydatków ogółem), w tym na wydatki inwestycyjne 13.951.994 zł.
Na szeroko rozumianą pomoc społeczną, w tym wydatki związane z programem 500 + zaplanowano w budżecie powiatu kwotę 13.315.472,64 zł, tj. 8,95% wydatków ogółem.
Na wydatki związane z bezpieczeństwem publicznym, tj. wydatki Państwowej Straży Pożarnej, wydatki związane z zarzadzaniem kryzysowym itp. zaplanowano kwotę 7.384.400 zł, co stanowi 4,97 % wydatków powiatu ogółem. Utworzono także rezerwę celową na zadania związane z zarządzaniem kryzysowym w wysokości 300.000 zł.
Na obsługę długu publicznego, czyli zapłatę odsetek od kredytów i pożyczek oraz potencjalne wydatki związane z udzielanymi poręczeniami dla SP ZOZ przeznaczono kwotę 1.239.642,00 zł , tj. 0,84% ogółu wydatków budżetu.
W budżecie powiatu zaplanowano szereg zadań inwestycyjnych, w tym głównie z zakresu inwestycji drogowych.
Najważniejsze zaplanowane inwestycje na 2020 rok:
Wraz z projektem uchwały budżetowej Zarząd Powiatu przedłożył projekt uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej. Obowiązek sporządzania wieloletniej prognozy finansowej został wprowadzony ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych jako narzędzie umożliwiające ocenę sytuacji finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Narzędzie to pozwala, w oparciu o prognozy poszczególnych kategorii określonych w art. 226 ww. ustawy, ocenić możliwości inwestycyjne jednostki samorządu terytorialnego oraz kształtowanie się ich zdolności kredytowych. Wieloletnia prognoza finansowa to dokument planistyczny, wykraczający poza rok budżetowy.
W wieloletniej prognozie finansowej zawarte są załączniki zawierające: prognozę kwoty długu oraz wykaz przedsięwzięć realizowanych przez powiat, wykraczających poza rok budżetowy.