Stanowisko podlega bezpośrednio Staroście i współdziała ze Skarbnikiem Powiatu oraz Sekretarzem Powiatu.
Do podstawowych zadań Stanowiska należy w szczególności:
sporządzanie planów kontroli w Starostwie, powiatowych jednostkach organizacyjnych oraz jednostkach, którym udzielono dotacji ze środków powiatu,
przeprowadzanie zgodnie z planem lub na doraźne polecenie kontroli powiatowych jednostek organizacyjnych,
przeprowadzanie kontroli innych podmiotów w zakresie udzielonej im dotacji ze środków budżetu powiatu.
W toku prowadzonej kontroli powiatowych jednostek organizacyjnych ustalanie:
zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
badanie i porównywanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym w zakresie dotyczącym procesów pobierania i gromadzenia środków publicznych, zaciągania zobowiązań, finansowych, dokonywania wydatków ze środków publicznych, udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków publicznych
skuteczności i efektywności działania,
wiarygodności sprawozdań,
ochrony zasobów,
przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
efektywności i skuteczności przepływu informacji,
zarządzania ryzykiem
Udzielanie pracownikom jednostek kontrolowanych instruktażu w zakresie spraw objętych kontrolą.
Sporządzanie protokołów z kontroli oraz projektów wniosków i wystąpień pokontrolnych.
Przygotowywanie projektów zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych i prowadzenie w tym zakresie dokumentacji.
Współdziałanie z audytorem wewnętrznym w zakresie wykonywania przez niego zadań.
Zasady kontroli zarządczej, szczegółowe procedury postępowania oraz zakres uprawnień, kompetencji i odpowiedzialności w tym zakresie określi Starosta w wydanym zarządzeniu.
Analizowanie protokołów pokontrolnych Komisji Rewizyjnej Rady pod kątem zawartych w nich ustaleń.