Powiatowy Rzecznik Konsumentów realizuje zadania z zakresu ochrony praw konsumentów, w szczególności:
- Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw interesów konsumentów;
- Współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
- Wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych;
- Możliwość wytaczania powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowania za ich zgodą do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów;
- Możliwość występowania w roli oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów;
- Przedłożenie Staroście do zatwierdzenia, w terminie do 31 marca każdego roku,rocznego sprawozdania ze swojej działalności w roku poprzednim oraz przekazanie go do właściwej miejscowo delegatury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów;
- Prowadzenie edukacji konsumenckiej;
- Występowanie do Zarządu Powiatu z wnioskami w sprawie zlecenia prowadzenia bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego działającym na obszarze Powiatu organizacjom, do których zadań statutowych należy ochro na interesów konsumentów;
- Zamieszczanie informacji konsumenckich oraz dotyczących zakresu działania Powiatowego Rzecznika Konsumentów na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Puławach