Debata oświatowa realizowana była w ramach projektu "Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów - szkolenia i doradztwo dla JST w woj. Lubelskim ". Projekt jest realizowany przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej – ośrodek Lubelski na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Kluczowym zadanie projektu jest wsparcie szkoleniowo-doradcze jst w stworzeniu lokalnego planu podnoszenia jakości usług oświatowych i wspomagania szkół - jako strategicznego dokumentu, planu konkretnych działań wynikających z długoterminowej wizji rozwoju oświaty.
W pierwszej kolejności wdrożenie planu nastąpi w trzech placówkach oświatowych (Zespół Szkól Zawodowych nr 1, Zespół Szkól Zawodowych nr 2, Zespół Szkól Zawodowych nr 3 w Puławach). Pozytywne efekty realizacji planu pozwolą podjąć decyzję o wdrażaniu przyjętych rozwiązań w innych placówkach.
Zasadniczym celem debaty jaka się odbyła była prezentacja różnych spojrzeń na proces edukacji, wyrażanie krytycznych sądów oraz szukanie nowych rozwiązań.
W spotkaniu, które poprowadzili Pani Anna Natora - jedna z trenerów w w/w projekcie, trener, doradca metodyczny oraz Pani Małgorzata Noskowska - Kierownik Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Puławach uczestniczyli reprezentanci lokalnych grup społecznych: nauczyciele, dyrektorzy szkół, rodzice, przedsiębiorcy. Bardzo ważnymi uczestnikami tej debaty byli uczniowie z powiatowych szkół.
Liczba przybyłych na spotkanie (ponad 100 osób) świadczy o tym, iż społecznościom lokalnym nie jest obojętna jakość edukacji naszej młodzieży.
Zebranych przywitał Wicestarosta Puławski Pan Michał Godliński , który w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę nadrzędny cel edukacji - nie realizacja programów nauczania ale takie organizowanie kształcenia i wychowania, aby uczniowie umieli sprawnie poruszać się na rynku pracy poprzez rozwijanie kompetencji w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnej, przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, języków obcych, nauczania eksperymentalnego, kreatywności, innowacyjności oraz pracy zespołowej. Ważne są również inwestowanie w umiejętności zawodowe nauczycieli w zmieniającej się rzeczywistości społecznej.
Nieocenioną rolę odgrywają rodzice i pracodawcy, w zakładach których w przyszłości znajdą się absolwenci szkół powiatowych. Stąd wynika potrzeba głosu społecznego - poznanie osądu rodziców, uczniów i pracodawców.
Kierownik Wydziału Edukacji krótko objaśniła czym są kompetencje kluczowe i dlaczego są one tak ważne.
Debata, która została przeprowadzona w formie tzw. rozmowy w kawiarence (ang. World Cafè), wywołała duże zaangażowanie uczestników, którzy wyznaczyli propozycje kierunków rozwoju oświaty na terenie Powiatu Puławskiego.
Uczestnicy, pracując w małych grupkach roboczych, udzielali odpowiedzi na pytania:
Każdy z uczestników zmierzył się i miał możliwość odpowiedzi na wszystkie pytania. Na zakończenie debaty przedstawiciele poszczególnych grup prezentowali wnioski jakie zostały zapisane w takcie debaty. Doskonale z tego zadania wywiązali się uczniowie, którzy przekazali bardzo cenne wskazówki. Celność niektórych stwierdzeń, tak ze strony przedstawicieli dorosłych jak i uczniów, budziła różne pozytywne reakcje i wydaje się, że cele debaty zostały osiągnięte. Wartością dodaną do debaty była integracja całego środowiska lokalnego, promowanie standardów projakościowego zarządzania oświatą oraz stymulowanie współpracy i wymiany doświadczeń między uczestnikami.
Przedstawiciele Zakładów Pracy biorący udział w debacie:
Wypracowane potrzeby i oczekiwania uczestników będą podstawą do opracowania dokumentu strategicznego w postaci planu podnoszenia jakości oświaty oraz wspomagania szkół w zakresie kompetencji kluczowych uczniów, nad którym na kolejnych debatach pochylą się ponownie zainteresowani przyszłością oświaty Powiatu Puławskiego. Do pracy nad ww. dokumentem zapraszamy wszystkich chętnych.
Główne wnioski wypracowane na debacie:
(uczniowie) Jakie są mocne strony i zalety naszych szkół?
(uczniowie)
(uczniowie)
(uczniowie)
(uczniowie)
(uczniowie)
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za obecność i aktywny udział w spotkaniu debatowym.