Ciekawe miejsca i atrakcje turystyczne

Korzystajmy z uroków zimy

Startujący ptak na Wiśle
Data publikacji: 02 lutego 2021
Malowniczo położone Puławy i okolice zachęcają do zimowych spacerów. Dziś zabierzemy Państwa na wirtualną wycieczkę do Parku Czartoryskich w Puławach, oprószonych śniegiem wąwozów lessowych oraz nad Wisłę. W trakcie liczącego ponad piętnaście km spaceru zobaczymy cenne zabytki architektury oraz niezwykle ciekawe, unikatowe osobliwości przyrody - wąwozy lessowe oraz nadwiślańską faunę i florę.

Wycieczkę rozpoczynamy w Puławach na skrzyżowaniu ulic Czartoryskich z Głęboką i al. Królewską. Za sobą zostawiamy zabytkowy budynek Starostwa Powiatowego w Puławach i kierujemy się do Parku Czartoryskich w Puławach. Szeroką bramą wkraczamy na dziedziniec pałacowy gdzie możemy podziwiać fronton Pałacu oraz boczne skrzydła. W centralnej części Pałacu umiejscowiono Muzeum Czartoryskich, zaś pozostałe części zajmują Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa oraz inne instytucje publiczne.

Jednak cel naszej wyprawy jest inny, kierujemy się do wschodniej części ogrodu. Przechodzimy obok Domku Gotyckiego, kolejno mijamy Świątynię Sybilli, o której warto wspomnieć, że jest pierwszym polskim muzeum. Tarasowymi schodami docieramy do dolnego ogrodu, skąd malowniczym mostkiem i furtą przechodzimy na dziedziniec Pałacu Marynki, do niedawna siedziby Oddziału Pszczelnictwa Instytutu Ogrodnictwa, a obecnie budynku Miasta Puławy, przeznaczonego w przyszłości na cele muzealno-kulturalne.

Opuszczając zabytkowe obszary Parku Czartoryskich kierujemy się ul. Kazimierską na południe, kolejno skręcamy w ul. Kilińskiego, którą dotrzemy do ul. Piasecznica. Tu opuszczamy zurbanizowane części miasta i zaczynamy obcowanie z naturą. Przed nami otwiera się zaśnieżona, pełna zamarzniętych kolein, polna droga prowadząca aż do Skowieszyna. Jednakże my skręcamy wcześniej w prawo, w tzw. "Czarny wąwóz" oznakowany żółtymi znakami turystycznymi (niegdyś czarnymi). Po osiągnięciu wierzchowiny mijamy z lewej strony kapliczkę postawioną na w celu upamiętnienia pontyfikatu Papieża Jana Pawła II. Po ok. trzystu metrach skręcamy w prawo w kolejny wąwóz prowadzący w dół do stacji narciarskiej w Parchatce, obecnie ze względu na pandemię nieczynnej. Z lewej strony stacji odnajdujemy prowadzący w górę znakowany wąwóz, którym dotrzemy na wierzchowinę, skąd możemy podziwiać panoramę Puław i Góry Puławskiej. W ciepłych porach roku widok jest ograniczony licznymi drzewami, jednak w okresie zimowym otwierają się przed nami wcześniej niespotykane krajobrazy. Na podkreślenie zasługuje fakt, że pokonana spod stacji w Parchatce droga jest częścią corocznie organizowanej tu imprezy biegowej "Bieg Szlak Trafi", co potwierdza, że łatwo nie jest! Zgodnie z prowadzącą nas polną drogą udajemy się w kierunku południowym, mijamy chmielnik i głębokim, lessowym wąwozem schodzimy do Parchatki, gdzie przekraczamy drogę wojewódzką Puławy - Kazimierz Dolny i udajemy się w kierunku Wisły. Stąd wygodną drogą pieszo-rowerową wracamy do naszego punktu wyjścia, podziwiając po drodze "królową polskich rzek". Jeśli dopisze nam szczęście ujrzymy np. zrywające się do lotu kaczki. Z perspektywy wału wiślanego warto również zobaczyć puławską Świątynię Sybilli - z uwagi na zieleń widok możliwy tylko w okresie zimy.

Zainteresowanych zaproponowaną wycieczką zapraszamy do obejrzenia fotorelacji oraz do zapoznania się z przebiegiem trasy. Można również pobrać plik gpx. Do zobaczenia na szlaku:)

Ikona zipPlik GPX, plik: Rozszerzenie: zip, Rozmiar: [27.57 KB]

Przebieg trasy - mapka

Zimowy spacer po Parku Czartoryskich i okolicach Puław