Zespół Szkół nr 3 im. Marii Dąbrowskiej w Puławach zakończył realizację projektu pt. „Czas na pasje”.
Projekt realizowany był w VI Liceum Ogólnokształcącym wchodzącym w skład Zespołu Szkół nr 3 w Puławach. Działania dotyczyły rozwijania kompetencji, umiejętności, uzdolnień i zainteresowań uczniów poza edukacją formalną i były realizowane od 15 lutego 2024 r. do 30 czerwca2025r.
Całkowita wartość projektu wyniosła: 234 067,00 zł, kwota przyznanego dofinansowania: 207 067,00 zł, płatność ze środków europejskich: 198 956,95 zł, dotacja celowa z budżetu krajowego: 8 110,05 zł, wkład własny wniesiony w postaci udostępnienia sal lekcyjnych: 27 000,00 zł.
Cel główny: zwiększenie szans edukacyjnych uczniów VI LO znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej poprzez realizację działań ukierunkowanych na rozwijanie zainteresowań i pasji uczniów poza edukacją formalną do 30 czerwca 2025 r.
Uczestnikami/czkami projektu byli uczniowie/uczennice VI LO w ZS3 – z wykształceniem podstawowym, nieaktywni zawodowo w wieku 14–19 lat, realizujący kształcenie ogólne, znajdujący się w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej.
Uczeń znajdujący się w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej – to uczeń spełniający co najmniej jedną z następujących przesłanek:
1. posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2023 r., poz. 100, z późn. zm.);
2. posiadanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez publiczną poradnię psychologiczno–pedagogiczną wydane na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r., poz. 1082, z późn. zm.);
3. pochodzenie ucznia z rodziny wielodzietnej, tj. mającej na utrzymaniu troje lub więcej dzieci:
− w wieku do ukończenia 18. roku życia,
− w wieku do ukończenia 25. roku życia - w przypadku gdy dziecko uczy się w szkole,
do dnia 30 września następującego po końcu roku szkolnego, w którym jest planowane ukończenie nauki lub w przypadku gdy dziecko uczy się w szkole wyższej - do końca roku akademickiego, w którym jest planowane ukończenie nauki;
4. posiadanie przez ucznia statusu osoby przebywającej w pieczy zastępczej lub opuszczającej pieczę zastępczą, o której mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
5. posiadanie przez ucznia statusu dziecka pozbawionego całkowicie, częściowo lub okresowo opieki rodzicielskiej;
6. wychowywanie się w rodzinie niepełnej;
7. pobieranie przez jedno z rodziców/opiekunów prawnych (w okresie zasiłkowym obejmującym miesiąc rozpoczęcia udziału w projekcie) świadczeń rodzinnych na podstawie ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych i wobec którego, w tym okresie nie wydano decyzji o zwrocie nienależnie pobranego świadczenia;
8. posiadanie przez ucznia doświadczenia migracji;
W ramach projektu zrealizowano następujące zadania:
1. Zajęcia survivalowo-strzeleckie
Uczniowie doskonalili umiejętności strzeleckie z wykorzystaniem różnego typu broni, korzystali ze specjalnych strojów strzeleckich. Odbył się obóz survivalowy (5 dni, Bieszczady), podczas którego poznali techniki przetrwania w różnych warunkach, wzniecania ognia, gotowania w warunkach polowych, budowy szałasów, wyznaczania tras, zdobywania pożywienia, elementy alpinistyki, biegi i marsze na orientację.
Obóz był okazją do praktycznego ćwiczenia technik strzeleckich w terenie.
Zakupiono kulochwyty, tarcze różnego rodzaju, śrut – wszystkie materiały zostały zużyte na zajęciach.
Efekty:
Uczniowie opanowali podstawy posługiwania się różnymi rodzajami broni, w tym zasady bezpieczeństwa, celowania oraz kontroli oddechu.
Uczestnicy nabyli umiejętności posługiwania się sprzętem specjalistycznym (np. stroje strzeleckie, tarcze, kulochwyty) oraz właściwego ich wykorzystania w warunkach szkoleniowych i terenowych.
Podczas obozu w Bieszczadach uczniowie ćwiczyli techniki przetrwania w różnych warunkach: rozpalanie ognia, przygotowywanie posiłków w warunkach polowych, budowa schronień, orientacja w terenie.
Uczniowie nabyli umiejętność działania w trudnych warunkach pogodowych i terenowych, a także pracy zespołowej w sytuacjach wymagających szybkiej adaptacji i podejmowania decyzji.
Uczniowie nauczyli się współpracy w grupie, podziału zadań oraz wzajemnego wspierania się w sytuacjach kryzysowych.
2. Zajęcia z siatkówki
Uczestnicy doskonalili grę w siatkówkę – ćwiczyli formy ścisłe i fragmenty gry. Skupiono się na ogólnej sprawności fizycznej, przygotowując młody organizm do wysiłku.
Zakupiono stroje do siatkówki (komplet: spodenki + bluzka) dla każdej uczennicy.
Zorganizowano obóz sportowy (5 dni- Władysławowo) dla 12 uczennic, podczas którego codziennie doskonaliły techniki gry.
Efekty:
Uczennice opanowały podstawowe i zaawansowane elementy techniki gry w siatkówkę, takie jak: zagrywka, odbicie oburącz, atak, blok oraz przyjęcie zagrywki.
Dzięki regularnym treningom wzrosła ich koordynacja ruchowa, refleks, precyzja ruchów oraz ogólna sprawność fizyczna.
Podczas obozu sportowego uczennice miały możliwość codziennego doskonalenia technik siatkarskich w warunkach intensywnego treningu, co znacznie przyspieszyło proces nauki.
Zajęcia zwiększyły świadomość znaczenia regularnej aktywności fizycznej dla zdrowia i samopoczucia.
Poprzez grę zespołową uczennice nauczyły się współpracy, komunikacji oraz wzajemnego wspierania się w grupie.
Zakup specjalnych strojów sportowych pozwolił uczennicom poczuć się pewniej i bardziej komfortowo podczas zajęć – przełożyło się to na większe zaangażowanie oraz aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach.
3. Zajęcia z pierwszej pomocy
Uczniowie doskonalili zasady wykonywania BLS oraz poznali zagadnienia związane z pomocą w stanach zagrożenia zdrowia i życia. Tematyka obejmowała m.in.: postępowanie w miejscu zdarzenia, zawartość apteczki, pomoc przy utracie przytomności, złamaniach, oparzeniach itp.
Zakupiono apteczki wyposażone m.in. w bandaże, plastry, gazy, siatki – wykorzystywane przez uczniów w praktycznej nauce.
Efekty:
Uczniowie opanowali zasady wykonywania podstawowych zabiegów resuscytacyjnych (BLS), w tym prawidłowej techniki uciskania klatki piersiowej i sztucznego oddychania.
Uczyli się postępowania w przypadku utraty przytomności, zadławień, krwotoków, złamań, zwichnięć, oparzeń, odmrożeń oraz innych nagłych stanów zagrożenia życia.
Dzięki indywidualnemu wyposażeniu (apteczki), każdy uczestnik mógł przećwiczyć użycie bandaży, gazików, plastrów i innych materiałów w realistycznych symulacjach.
Uczniowie zrozumieli wagę szybkiej reakcji i udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej jeszcze przed przybyciem służb ratunkowych.
Zajęcia zwiększyły gotowość do działania w sytuacjach kryzysowych – uczniowie deklarowali większe poczucie pewności w podejmowaniu decyzji ratunkowych.
4. Klub fotograficzny
Uczniowie uczyli się fotografii i obróbki zdjęć – najpierw w szkolnym studio, następnie w plenerze podczas 5 dniowego pleneru fotograficznego nad morzem- Władysławowo .
Zakupiono papier fotograficzny i toner. Zlecono wykonanie zdjęć, które zaprezentowano podczas dwóch wystaw. Wykorzystano posiadane przez szkołę stelaże outdoorowe – wystawy prezentowano dla uczniów, rodziców i społeczności szkolnej.
Efekty:
Uczniowie nauczyli się obsługi aparatu fotograficznego w trybie manualnym, poznali zasady kadrowania, pracy ze światłem oraz ustawień ekspozycji.
Pracowali z wykorzystaniem sprzętu fotograficznego zarówno w studio, jak i w plenerze, co umożliwiło im praktyczne poznanie różnych warunków pracy fotografa.
Zdobyli wiedzę i umiejętności w zakresie podstawowej obróbki zdjęć, korzystając z programów graficznych.
Praca nad indywidualnymi i grupowymi projektami fotograficznymi wpłynęła na wzrost kreatywności i samodzielności.
Brali udział w procesie planowania i organizacji wystaw: selekcjonowali zdjęcia, przygotowywali opisy oraz uczestniczyli w aranżacji ekspozycji na stelażach outdoorowych należących do szkoły.
Wyjazdowy plener fotograficzny nad morze wzmocnił integrację uczestników i umożliwił im pracę w inspirującym otoczeniu naturalnym.
5. Koło turystyczne
Podczas zajęć teoretycznych uczniowie poznali metody wytyczania szlaków, ocenę pogody, przyrodę i zagadnienia zielonej transformacji. Podczas rajdów przećwiczyli chodzenie na orientację, rozpalanie ognisk, przygotowywanie wypraw. Zakupiono dla każdego ucznia plecak, śpiwór, termos i scyzoryk – sprzęt wykorzystano podczas 4 rajdów pieszych z nocowaniem. Uczniowie odwiedzili farmę wiatrową, zakład utylizacji odpadów i obserwowali bioróżnorodność biologiczną.
Efekty:
Uczniowie poznali metody wyznaczania szlaków turystycznych, zasady orientacji w terenie oraz sposoby oceny warunków pogodowych.
Zajęcia teoretyczne pozwoliły im lepiej zrozumieć koncepcję zielonej transformacji oraz jej znaczenie dla środowiska naturalnego.
Podczas czterech rajdów pieszych z nocowaniem uczniowie ćwiczyli umiejętności zdobyte na zajęciach – m.in. chodzenie na orientację, rozpalanie ognisk, planowanie i organizację wypraw turystycznych.
Uczestnicy samodzielnie planowali przebieg wycieczek, wyszukiwali informacje o zwiedzanych miejscach, kompletowali ekwipunek, posługiwali się mapami i planami miast.
Uczniowie uczyli się szacunku do przyrody i odpowiedzialnego korzystania z jej zasobów, obserwowali zjawiska związane z bioróżnorodnością oraz skutki jej zakłócania, co wpłynęło na ich świadomość ekologiczną i poczucie odpowiedzialności za środowisko.
Rezultatem projektu było nabycie kompetencji, umiejętności, uzdolnień i zainteresowań uczniów, które przyczyniły się do ich ogólnego rozwoju w dłuższej perspektywie czasowej. Uczniowie objęci wsparciem mieli możliwość rozwijania swoich pasji, zainteresowań i zdolności poza edukacją formalną. Projekt przyczynił się do wyrównywania szans, zwiększając poczucie własnej wartości i motywację do nauki u uczestników.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie






