Cyfrowy rozwój oświaty w Powiecie Puławskim

W projekcie uczestniczy 51 jednostek samorządu terytorialnego i trwa on od 15 maja 2023 r. do 31 grudnia 2026 r. (decyzja podpisana przez Ministra Edukacji i Nauki w dniu 22 września 2023r.)
Planowane w projekcie działania wpisują się w priorytety ww. Programu Rozwoju Kompetencji Cyfrowych, którego celem jest rozwój społeczeństwa informacyjnego, które świadomie, skutecznie i bezpiecznie wykorzystuje technologie cyfrowe w swoim życiu prywatnym i zawodowym.
W skład zespołu delegowanego przez powiat weszli: Andrzej Mitruczuk, Henryk Głos, Robert Sadurski i Małgorzata Noskowska (koordynator). Samorząd wspiera 2-osobowy zespół ekspertów/doradców: Anna Pawełas i Zofia Domaradzka-Grochowalska.
Celem planowanych w ramach pilotażu szkoleń i doradztwa było podniesienie kompetencji w zakresie zarządzania rozwojem cyfryzacji oświaty.
W ramach projektu realizowanego odbyły się trzy cykle spotkań samorządowych grup wymiany doświadczeń. Głównym ich celem było wypracowanie dobrych praktyk dotyczących dostosowania szkół i sposobu ich zarządzania do wyzwań, jakie niesie rozwój technologii cyfrowych.
Duże zróżnicowanie zakresu zadań uczestników zatrudnionych w podobnych jednostkach samorządowych pozwoliło ocenić, jak proponowane rozwiązania wpływają na pracę osób pełniących różne funkcje. Podobna skala działań, podobne problemy i możliwości sprawiły, że wymiana doświadczeń objęła nie tylko kwestie związane z technologiami informatycznymi, lecz także inne problemy codziennego zarządzania oświatą.
Poruszane tematy dotyczyły m.in. modeli zarządzania szkołami, z uwzględnieniem narzędzi do pracy grupowej i komunikacji zdalnej; narzędzi do gromadzenia i przetwarzania danych o szkołach wykorzystywanych przez organy prowadzące, a także zalet, wad i ograniczeń tych narzędzi oraz problemów przy ich wdrażaniu; szeroko rozumianego cyberbezpieczeństwa, w tym wymagań wynikających z unijnej dyrektywy NIS2, narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, ich wpływu na funkcjonowanie samorządu, a także szeroko rozumianej edukacji.
Zrealizowane w ramach projektu spotkania umożliwiły uczestnikom porównanie swoich jednostek, ich kosztów i organizacji na podstawie publicznie dostępnych danych o edukacji. Analiza porównawcza prowadziła do licznych wniosków na temat zarządzania lokalnymi systemami oświaty.
W spotkaniach uczestniczyli również (osobiście lub zdalnie) eksperci wprowadzający w problematykę cyberbezpieczeństwa i sztucznej inteligencji. Wykłady tych specjalistów stanowiły doskonałe uzupełnienie wymiany doświadczeń uczestników grup.
Zgodnie z wymaganiami projektowymi, wykonano wstępną diagnozę stanu cyfryzacji w oświacie (poziom JST i poziom jednostek oświatowych) z wykorzystaniem „Arkusza diagnostycznego” opracowanego w projekcie. Podczas realizacji projektu odbyło się spotkania ekspertów, zespołu delegowanego oraz wszystkich dyrektorów jednostek organizacyjnych wraz z administratorami sieci. Przedmiotem spotkania było przedstawienie wyników zbiorczych oraz analiza diagnoz wstępnych (zarówno z poziomu narzędzi i rozwiązań zarządczych, jak i poziomu narzędzi do personalnego rozwoju organizacji).
W ramach realizacji projektu kadra kierownicza jednostek oświatowych brała czynny udział w konferencji "Cyfrowy Uczeń". Konferencja została zorganizowana przy wsparciu partnerów Google for Education oraz CCT Poland. Poświęcona była zagadnieniom związanym z cyfryzacją edukacji oraz wdrożeniem nowoczesnych technologii w szkołach. Podczas wydarzenia poruszano wiele tematów m.in. wykorzystanie nowoczesnych technologii w procesie dydaktycznym, bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni oraz najlepsze praktyki w zakresie wdrażania rozwiązań IT w oświacie. Uczestnicy dyskutowali o wyzwaniach i szansach, jakie niesie ze sobą transformacja cyfrowa, o kompetencjach przyszłości w świecie kryzysu, odpowiedzialności za informacje w internecie oraz o wartościach w świecie cyfrowym.
Jednym z zadań realizowanych w ramach projektu „Cyfrowy rozwój oświaty w jednostkach samorządu terytorialnego – szkolenie i doradztwo dla kadry JST”, była debata dotycząca „Cyfrowego rozwoju oświaty w Powiecie Puławskim". Była to wyjątkowa okazja, do rozmowy na temat przyszłości edukacji w powiecie puławskim, o możliwościach i wyzwaniach w kontekście cyfryzacji oraz wdrażania nowoczesnych rozwiązań technologicznych w oświacie.
Główne tematy dyskusji to:
- wpływ technologii oraz rola kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli na jakość nauczania i motywację uczniów;
- bezpieczeństwo cyfrowe i ochrona danych osobowych;
- dostępność sprzętu i infrastruktury informatycznej w szkołach i placówkach oświatowych;
- wpływ Internetu na zdrowie psychiczne.
Podczas debaty istotna była obecność przedstawicieli nauczycieli, uczniów oraz rodziców. Każda z grup wskazywała problemy i swoje rekomendacje, a przedstawiciele grup prezentowali wspólnie wypracowane opinie w odniesieniu do poszczególnych zagadnień. Podczas dyskusji nastąpiła wymiana poglądów i doświadczeń. Ukazała ona, jak poszczególne grupy w niej uczestniczące postrzegają cyfryzację, w jakich aspektach ich wizje są spójne, a w jakich – rozbieżne.
Po pierwszej części debaty spostrzeżenia i wnioski, wypracowane przez uczestników zostały przedstawione gościom, przedstawicielom pozostałych grup zainteresowanych: dyrektorom szkół i placówek, pracodawcom oraz przedstawicielom innych jednostek: Powiatowego Urzędu Pracy, Komendy Powiatowej Policji. Wspólnie dyskutowano nad kierunkami rozwoju, wymieniano się doświadczeniami oraz omówiono wyzwania i szanse, które niesie za sobą cyfrowa transformacja.
W debacie uczestniczył m. in. dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji Andrzej Suchenek. Obserwacje i wnioski wypracowane podczas debaty zostały wykorzystane przez zespół projektowy do opracowania harmonogramu działań rozwojowych - lokalnego planu strategicznego, który pomoże w skutecznym planowaniu przedsięwzięć w zakresie zarządzania kompetencjami cyfrowymi najważniejszych interesariuszy systemu oświaty: dyrektorzy szkół/placówek, nauczyciele, uczniowie.
W dniach 8-11 kwietnia br. odbyło się podsumowanie i zakończenie cyklu szkoleń w ramach Pilotażu dla kadry jednostek samorządu terytorialnego i dyrektorów szkół/placówek w projekcie „Cyfrowy rozwój oświaty w JST”. Samorządy uczestniczące po rocznym wsparciu zaprezentowały opracowane harmonogramy działań rozwojowych w zakresie cyfryzacji oświaty. Zjazd zakończyło wręczenie dyplomów wyróżniającym się samorządom certyfikatów wyróżniającym się samorządom oraz zaświadczeń indywidualnych dla uczestników Pilotażu.
Opracowany przez samorząd Harmonogram Działań Rozwojowych stanowi podstawę podjęcia działań wdrożeniowych w jednostkach samorządu terytorialnego. Wdrażanie tych działań będzie monitorowane przez 12 miesięcy (od października 2025 r. do października 2026 r.). Po 12 miesiącach wdrożenie harmonogramów zostanie podsumowane w formie opisu dobrej praktyki samorządowej w zakresie cyfryzacji.
Jesteśmy przekonani, że podjęte kroki i wypracowana strategia znacząco przyczynią się do rozwoju cyfrowego szkół i placówek oświatowych powiatu puławskiego.
Szczegółowy opracowany harmonogram dla Powiatu Puławskiego jest udostępniony pod nr 48 na stronie https://ore.edu.pl/2025/07/harmonogramy-dzialan-rozwojowych-w-zakresie-cyfryzacji-oswiaty-w-jst/






